Klass 1

Här är ett välkomstklipp till oss i 1a.

20131116-003455.jpg

20131116-003532.jpg

20131116-003600.jpg

20131116-003903.jpg

Lite av veckans arbete:
Vi lägger talkamrater i äggkartong,
Spelar ordbingo för att träna ordbilder
Arbetar med våra sagotexter som vi skrivit på dator

Eleverna utvärderar veckans bästa ( v.46):

Presentera gosedjuret
Årstidsboken
Uppträda och göra en show
Se på show
Versboken a- ö
Få ha gosedjuret vid högläsning
Rita av gosedjuret

V:47
Tidigare har eleverna fått ta med sig och presenterat sina gosedjur muntligt för varandra i två mindre grupper,

20131124-222148.jpg

Sedan har vi under veckan arbetat vidare med vårt gosedjurs-tema och eleverna har påbörjat att skriva om sina gosedjur i sina skrivarpar på datorerna, nedan ser vi några exempel

20131124-223030.jpg
Detta ska så småningom bli en gemensam bok som vi alla kan ta del av och läsa i klassrummet.

Vidare i skrivarparen har vi skapat egna filmer om våra gosedjur genom vår lärplatta och låtit fantasin flöda, nedan ser vi ett exempel gjord av två elever från klassen:

Som avslutning på veckan fick eleverna utvärdera veckans bästa:

20131124-230534.jpg

V.48

20131201-183647.jpg
Vi har arbetat vidare med talet 8 och eleverna har gjort sin egen orm av talet 8 med piprensare och pärlor. Sedan tränar de tillsammans i par att gömma pärlor i handen för att sedan ta reda på hur många som finns där.

20131201-184345.jpg
Vi har introducerat geobräden som nu också är en del av vårt stationsschema när vi skriver på datorer. Det är mycket finmotorik i övningen och att se och bilda mönster. De får också räkna hur många spikar de har använt sig av när de har gjort sina figurer.

20131201-184732.jpg

20131201-184743.jpg
I par har eleverna fått matematikproblem att lösa tillsammans, vi har också redovisat våra lösningar för varandra.

20131201-184947.jpg

Veckans utvärdering av barnen:
Svenska balettskolan var här och visade vad de hade lärt sig, det var häftigt och bra.
Vi har sett Muzzy i engelskan och det var bra!
Vi har läst böcker om djur, det var kul!
Vi har haft temadag. Vi fick vara i olika grupper med blandade åldrar allt från förskoleklassen upp till åk 3. Vi fick och lyssna
på sagor och hela dagen var jättebra!
Vi har fortsatt arbeta i versboken, det gick bra!
Vi har arbetat i matematikboken, några tyckte att det var kul och några att det var mindre roligt.
Vi har haft högläsning, Gruffalo var roligt!

V.49
Vi har börjat smyga in lärplattan i en del moment och jag introducerar individuellt för eleverna hur de kan arbeta med verktyget.
I veckan arbetade vi en del med ett program i matematik som arbetar både med att spåra siffror och med taluppfattningen som delar in arbetet i olika svårighetsgrader.

20131209-143112.jpg

20131209-143659.jpg
Vi arbetar med dator och har skrivit talkamraterna till talet 9, sedan har vi skrivit ut arbetet som vi har gjort och ritat till talkamraterna, vi vill illustrera så mycket som möjligt till det som vi arbetar med på datorerna så att vi får arbeta med vår finmotorik.

20131209-144123.jpg
På varje plats finns ett alfabet som eleverna själva har fått illustrera med bilder.

Vi har avslutat våra filmer som vi gjort med våra gosedjur, vi kommer att lägga ut allas filmer här på bloggen och ska v.50 titta på dem i klassen.

Jag kommer att börja lägga upp månadsbladet här på bloggen men behöver förändra layouten, så från och med efter jul kommer månadsbladet att finnas på bloggen.

Vi har haft en pysselstation när vi arbetat med att skriva på datorer där de tillverkat fina ljuslyktor av sockerbitar.

20131209-145222.jpg

Eleverna utvärderar veckans bästa:
Sett julkalendern + öppnat chokladkalender
Läst böcker
Göra klart
Sockerbitsljuslyktor
Skrivit på dator
Bokbussen
Dans
Varit med Ingela och Angelica

V 51
Nu har vårt gosedjurs projekt avslutats och vi firade med en fest. Efter dessa veckor har vi gjort en gemensam bok om våra gosedjur där vi både har skrivit och illustrerat. Vi har dessutom tagit kort på våra gosedjur och producerat korta filmer på vår lärplatta genom appen puppet pals. Eleverna var fantastiska på att använda sin fantasi när de skapade sina filmer! Allt eftersom kommer vi att lämna smakprov på deras filmsnutter.

20131226-222728.jpg

20131226-222802.jpg
Här ser vi bilder från när vi skrev inbjudan till gosedjuren, det var helt fantastiskt vilken kreativitet det fanns hos eleverna. Oj vad de arbetade, så intensivt att de ville förlänga skoldagen, det är härligt!

20131226-223048.jpg

20131226-223058.jpg
Nu såhär vid juletider har vi bland annat gjort klassiska snöflingor som ger en härlig julstämning och blir så fina. De är kanon för vår motorikträning att få vika och klippa dessa som är gjorda av papper.

20131226-223332.jpg
Vi har tillsammans med 1B haft ett litet annorlunda julpyssel där eleverna slumpmässigt delades in i grupper genom att de fick dra en lapp där de tilldelades en siffra. Varje grupp hade sedan ett paket per grupp som var märkt med siffror. I paketet låg olika material och saker där de tillsammans i gruppen fick göra en skiss och sedan pyssla ihop något juligt av sakerna. Nedan följer lite fler bilder från dagen och lite av de färdiga resultatet. Eleverna samarbetade fint och vi blev åter igen imponerade av deras kreativitet!

20131226-223927.jpg

20131226-223935.jpg

20131226-224007.jpg

20131226-224026.jpg

20131226-224038.jpg

20131226-224045.jpg

20131226-224106.jpg

20131226-224112.jpg

20131226-224118.jpg

20131226-224124.jpg

20131226-224130.jpg
20131226-224143.jpg

20131226-224235.jpg

20131226-224254.jpg

Med det så vill vi hälsa er alla en God Jul och ett Gott Nytt År! Vi ses igen 2014 med förhoppningsvis ännu snyggare inlägg från vår sida på bloggen då jag just nu är under upplärning 🙂 Ha det gott och njut av juletiden!

2014

Jag kommer under februari månad att få en intensivkurs på tips hur bloggen kan komma att se ut i framtiden. Som jag tidigare skrev så har jag aldrig tidigare bloggat så det är helt nytt för mig. Tanken med den här sidan är, framförallt, att föräldrar till eleverna i klassen ska få en inblick i vad vi gör i skolan under dagarna. Sedan med tiden, allt eftersom jag själv blir varmare i kläderna i hur jag bloggar, så hoppas jag att vi kan vara en inspirationskälla för alla som är intresserade av barn och pedagogik. Jag väljer att ta ett steg i taget, så bloggen är under utveckling.

Vi har under den här veckan börjat undersöka udda och jämna tal. Vi samlades runt mattan i klassrummet och jag tog fram en kloss där jag frågade två elever:
”Kan två stycken dela den här klossen så att de får lika många hela klossar?”
Svar: ”Nej”
Därefter berättade jag att tal som inte går att dela i två lika hela tal kallas udda tal.

Sedan tog jag fram två klossar och frågade eleverna:
”Kan två dela på de här klossarna så att de får lika många hela klossar?”
Svar: ”ja”
Vidare berättade jag att tal som går att dela i lika hela tal kallas jämna tal.

Jag tycker själv att de båda elevgrupperna som jag arbetade med under dessa pass hade bra koll på de udda respektive jämna talen upp till 10. Därför fick de i uppgift att i par undersöka större tal och fundera kring om talet var udda eller jämnt, vi redovisade sedan för varandra vad vi hade kommit fram till.
Nedan ser vi ett arbetspar som laborerar med centikuber och undersöker ett större tal än 10.

20140119-231143.jpg
Det var inte alls lika lätt och självklart att komma fram till om de större talen var udda eller jämna.

V.4 -2014

I veckan har vi fortsatt att arbeta med våra sagotexter med vårt arbetsschema i våra nya skrivarpar. Att få vara lärare är verkligen så spännande och det är fantastiskt att få följa elevernas utveckling.
Nedan bjuder jag på ett filmklipp som gjordes av två elever innan jul då vi arbetade med vårt gosedjurstema. Vi har redovisat allas filmklipp i klassen och sedan gett respons på det vi har gjort. Eleverna som redovisar sin film har också fått berätta vad de tyckte om att göra filmen, hur det fungerade att samarbeta, vad som var roligt och om det fanns några svårigheter.

V.5 – 2014

20140130-153714.jpg
Arbete med innebörden av addition, subtraktion och lika med.

20140203-223353.jpg
Utflykt till vårt årstidsträd. Vi ser vad som har förändrats sedan vi var här sist och besökte det på hösten. Vi har också gjort en gemensam diktering om vintern.

V.6- 2014
Veckans värdpar i veckan är Emmy och Astrid. De har i uppgift att göra vår gemensamma almanacka, dagens klapp och hjälpa till att dela ut arbetsuppgifter till klasskamrater. De får även ta med sig en sak eller berätta om någonting som de vill delge till oss på fredagar.

V.9-2014
Veckans värdpar är Elliott och Seth.

Vi har under veckan arbetet med vår hemliga sak och skrivit gåtor på datorn. Eleverna har först fått beskriva för sina klasskamrater och sedan fått göra beskrivningen i skrift. Vi kommer vid senare tillfälle när alla elever är färdiga besöka förskoleklassen och redovisa våra gåtor.

20140226-155829.jpg

20140226-155836.jpg

V.12-2014

20140319-231821.jpg
Efter sportlovet har vi skrivit och berättat om vad vi har gjort. Vi har satt ihop till en egen bok men även en digital bok där varje elev också läser in sin egen text. Vi kommer att lägga upp den digitala boken inom kort.

20140319-233229.jpg
Vi har även arbetat om vinterfåglar där eleverna till en början fick lista alla olika slags fågelsorter som de kunde komma på. Sedan såg vi en film om de vanligaste fåglarna i vårt land och smalade
slutligen in oss på vinterfåglar. Eleverna fick välja sin vinterfågel och fick sedan en kort faktatext. Av faktatexten har de gjort en egen liten film och ritat sin egen fågel. Filmerna kommer vi att visa för hela klassen.

20140319-234300.jpg
Här skapar vi egna monster. En gruppuppgift tillsammans med 1B. Vi introducerade med att läsa monsterdikter och till veckan kommer uppdrag som kommer att handla om våra monster som vi tillsammans har skapat.

V.13-2014

Veckans värdpar är Emmy och Astrid. Vi har utvecklat deras roll och de får ta mer ansvar för att dokumentera i bilder lite av det vi gör i klassrummet. Här kommer några bilder:

Här är några av våra illustrationer och texter till vår monsterutställning. Under nästa vecka kommer vi att sätta upp utställningen. Vi ser också en bild på en aktivitet från vårt stationsschema- här dubbelspelet.

20140326-231101.jpg

231101.jpg” alt=”20140326-231101.jpg” class=”alignnone size-full” />
Här är några av våra illustrationer och texter till vår monsterutställning. Under nästa vecka kommer vi att sätta upp utställningen. Vi ser också en bild på en aktivitet från vårt stationsschema- här dubbelspelet.

V.15-2014
Vi har i matematiken introducerat arbetet med mätning. Vi började ute i naturen där eleverna fick arbeta tillsammans i par och mäta med naturens resurser. Vi jämförde längder och olika begrepp som till exempel :lika långa, mycket längre än, lite längre än. Sedan fick eleverna mäta varandra och se hur många kottar långa de var. Vidare mätte vi upp en sträcka som de sedan fick stega med sina fötter och vi samtalade sedan om varför det inte blev lika många steg för alla. Vi har sedan kommit fram till att vi behöver ett mätverktyg och har tillverkat egna mätstickor som är byggda av 10 gem i två olika färger. Vi kommer fortsätta mäta några föremål med våra egentillverkade mätstickor och sedan introducera linjal, tumstock och måttband för att vidare kunna prata om cm och kunna använda och mäta med exempelvis linjal. Nedan lite bilder:

20140408-194755.jpg

När det gäller vår digitala bok så har jag i nuläget inte lyckats få det att fungera så att jag kan dela den här på bloggen. Jag undersöker nya vägar och söker efter tips och hjälp från andra som är mer kunniga. Jag hoppas vi lyckas så ni har möjlighet att få läsa den.

V.17-2014

I veckan har vi arbetat och introducerat enheten centimeter. De har förutom sitt arbete i matematikboken arbetet i grupper där de har fått talkort med siffror 0-9, vidare fick de uppskatta vilken siffra som var längst respektive kortast. Efter sin uppskattning fick de ta reda på svaret och sedan dokumentera på papper vad de kom fram till.

20140427-223919.jpg

Vi fortsätter också vårt arbete om förr i tiden där vi både arbetar med våra släktträd och skriver sagor till temat.

V.19-2014
Veckans värdpar denna vecka är Felicia och Moa.

Vi har i veckan fortsatt med att sortera ental och tiotal. Eleverna behöver få upptäcka fördelen med att del in stora mängder i tiogrupper. De har arbetat parvis och har fått ta varsin näve med plockisar och delat in dem i tiogrupper. De har sedan fått lägga varje tiogrupp i en egen plastmugg för att få bättre ordning på plockisarna. Vidare har de fått dokumentera i sina matte-arbetshäften. En del av eleverna utmanade med att lägga större tal. Vi har sedan samtalat om vad exempelvis siffran 1 respektive siffran 4 visar om man har en tiogrupp och fyra lösa.

20140505-225843.jpg

Vi fortsätter vårt arbete om förr i tiden, just nu arbetar dem bland annat med att skriva en berättelse som handlar om en dag tillsammans med Emil i Lönneberga. De har fått tillverka en kompis till Emil och vi har pratat om och tittat på bland annat hur de kunde klä sig för 100 år sedan. Vi arbetar vidare med våra släktträd och kommer bearbeta de intervjuer som eleverna har gjort med en släkting. Nedan ser ni några av de dockor som tillverkats av eleverna:

20140505-230632.jpg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s